ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΣΠΑ
Αναβάθμιση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου
Η πράξη «Αναβάθμιση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου» που υλοποιήθηκε κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2021-2022 και 2022-2023 με τη συμβολή της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ έδωσε τη δυνατότητα για την επαναπροσέγγιση του προγράμματος σπουδών της Σχολής και τον εμπλουτισμό με νέα μαθήματα, τη σύνταξη αναλυτικού προγράμματος σπουδών, τη συγγραφή ειδικών εγχειριδίων και τη δημιουργία ενός έτους εξειδίκευσης για αποφοίτους/ες με επιμορφωτικά σεμινάρια και πεντάμηνο πρόγραμμα μαθητείας σε παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου. Έγινε επίσης εφικτή, μεταξύ άλλων, η μελέτη προγραμμάτων σπουδών δραματικών σχολών του εξωτερικού καθώς και έρευνα για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της σχολής σκηνοθεσίας. Την ευθύνη της υλοποίησης του προγράμματος έχει αναλάβει η διευθύντρια σπουδών της σχολής Δηώ Καγγελάρη.
Αναλυτικά οι δράσεις του Προγράμματος
I. Διεπιστημονική Μελέτη
Η Διεπιστημονική Μελέτη προσδιόρισε βασικές κατευθύνσεις και επιλογές για την αναβάθμιση της Σχολής και συνέβαλε στη διαμόρφωση των κατάλληλων προδιαγραφών για την εκπόνηση αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε λεπτομερής καταγραφή των κυρίαρχων κατευθύνσεων στη διδασκαλία της Υποκριτικής στην ιστορία και στην εξέλιξη της Σχολής μέσα στα χρόνια, ενώ παράλληλα καταγράφηκαν τα έως τώρα μαθήματα από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του τμήματος Σκηνοθεσίας.
Πραγματοποιήθηκε συγκριτική μελέτη με προγράμματα άλλων σχολών της ημεδαπής και του εξωτερικού σε συνεργασία με τους/τις υπεύθυνους/ες για τις εκπαιδευτικές διαστάσεις του έργου και ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση της μέχρι τώρα εμπειρίας από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Τμήματος Σκηνοθεσίας μέσω ημιδομημένων ερωτηματολογίων. Τα στοιχεία που προέκυψαν αναλύθηκαν ώστε να καταγραφούν συμπεράσματα σχετικά με την εμπειρία των πρώτων χρόνων λειτουργίας του νέου Τμήματος. Επιπλέον, διενεργήθηκε μελέτη της σχέσης των αποφοίτων με την αγορά εργασίας (σύνδεση με βάση δεδομένων) και μελέτη βιωσιμότητας για το μέλλον της σχολής.
Τέλος, δημιουργήθηκε νομοπαρασκευαστικό υλικό για τη θέσπιση πιλοτικού προγράμματος επιμόρφωσης και απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας στο χώρο εργασίας καθώς και για τη διαμόρφωση νέου προεδρικού διατάγματος για τη μελλοντική λειτουργία της Σχολής.
II. Ενίσχυση με νέα μαθήματα & σεμιναριακούς κύκλους
Το υφιστάμενο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής ενισχύθηκε με ένταξη νέων μαθημάτων, διεύρυνση των υπαρχόντων ενοτήτων, καθώς και ενσωμάτωση σεμιναριακών κύκλων σε σταθερή βάση, ώστε αφενός να επεμβαίνουν στοχευμένα στον κύριο κορμό του προγράμματος και αφετέρου να τροφοδοτούν τη διασύνδεση των σπουδών με τον κοινωνικό ιστό.
Κύκλοι Σεμιναρίων
Aνέστης Αζάς (σκηνοθέτης): Θέατρο Ντοκουμέντο
Μάκης Γαζής (casting director): Οι κανόνες μιας επιτυχημένης Ακρόασης
Στεφανία Γουλιώτη (σκηνοθέτρια, ηθοποιός): Μέθοδος Flowing Through
Χαράλαμπος Γωγιός (συνθέτης): Οπερέτα
Αλέξανδρος Ευκλείδης (σκηνοθέτης): Οπερέτα
Αλεξάνδρα Καζάζου (ηθοποιός): Ο Παλλόμενος Ηθοποιός· βασισμένο στις αρχές της μεθόδου Γκροτόφσκι
Σίμος Κακάλας (σκηνοθέτης, ηθοποιός): Υποκριτική με Προσωπείο
Παναγιώτα Καλλιμάνη (χορογράφος): Σώμα και Αντικείμενο
Ακύλλας Καραζήσης (σκηνοθέτης, ηθοποιός): Υποκριτική και Προφορικότητα
Ρηνιώ Κυριαζή (ηθοποιός, σκηνοθέτρια): Ποιητικός Λόγος και Μουσικότητα
Εύα Μανιδάκη (σκηνογράφος): Χωρογραφίες
Σοφία Μαραθάκη (ηθοποιός, σκηνοθέτρια): Εργαλεία του κωμικού
Ιωάννα Τουμπακάρη (χορεύτρια, καθηγήτρια πολεμικών τεχνών): Kung Fu
Πρόδρομος Τσινικόρης (σκηνοθέτης, δραματουργός): Θέατρο Ντοκουμέντο
Νικολέτα Φιλόσογλου (σκηνοθέτρια): Σκηνοθεσία: Σύνδεση με την αγορά εργασίας
Μάρθα Φωκά (σκηνογράφος, ενδυματολόγος, μασκοποιός): Κατασκευή Προσωπείου
ΙΙΙ. Masterclasses
Υλοποιήθηκαν Μasterclasses για τους/τις σπουδαστές/στριες της σχολής και την επιμόρφωση των καθηγητών/τριών
Masterclasses
Βαγγέλης Θώδος (μακιγιέρ): Θεατρικό μακιγιάζ
Δάφνις Κόκκινος (διευθυντής της ΚΣΟΤ): Χορό- Θέατρο. Τι μας κινεί…
Άννα Κοκκίνου (ηθοποιός, σκηνοθέτρια και ιδρύτρια του θεάτρου Σφενδόνη): Σκηνικός Λόγος
Ευριπίδης Λασκαρίδης (σκηνοθέτης, ερμηνευτής): Μεταμόρφωση και Γελοιότητα – ένα βιωματικό εργαστήριο
Αμαλία Μουτούση (ηθοποιός): Ο Λόγος στην Αρχαία Τραγωδία, Ερμηνεύοντας την Αντιγόνη
Σάκης Μπιρμπίλης (σχεδιαστής φωτισμών): Φωτισμοί για το θέατρο
Χρίστος Παπαμιχαήλ (θεατρολόγος και ηθοποιός) με βοηθό τη Τζωρτζίνα Κακουδάκη (θεατρολόγος και σκηνοθέτης): Liminal space: Εργαστήριο για συμπεριληπτικές και προσβάσιμες θεατρικές πρακτικές
Ρούλα Πατεράκη (ηθοποιός και σκηνοθέτρια): Ο Σαίξπηρ συναντάει τον Καβάφη. Ο Καβάφης συναντάει τον Σαίξπηρ
Γιώργος Ροδοσθένους (καθηγητής σκηνοθεσίας και αναπληρωτής επικεφαλής της Σχολής Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών Πανεπιστημίου Leeds)· βοηθός στο masterclass: Δημήτρης Ζαβρός (μουσικοσυνθέτης): Acting and Directing the Song
Χρήστος Στέργιογλου (ηθοποιός, καθηγητής Υποκριτικής): Τι σημαίνει να είσαι παρών στη σκηνή
Davit Baroyan (συνεργάτης της Θεατρικής Ακαδημίας του Wroclaw και του Θεάτρου ZAR του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι): Αγωγή Λόγου
Lilo Baur (μέλος του θιάσου Théâtre de Complicité, βραβευμένη με τα βραβεία Dora και Manchester Evening News Award, συνεργάτιδα του Πήτερ Μπρουκ): Devising a Play or Theatre and the Absurd
Giorgio Bongiovanni (απόφοιτος του Scuola di Teatro diretta da Giorgio Strehler, ερμηνεύει τα τελευταία τριάντα χρόνια τον ρόλο του Pantalone στον Υπηρέτη Δύο Αφεντάδων του Goldoni): Commedia dell’ arte
Jamie Bradley (ηθοποιός, σκηνοθέτης και βραβευμένος με το βραβείο Royal National Theatre Foundation Playwright Award): Shakespeare and Physical Impulse
Jaroslaw Fret: (διευθυντής του Ινστιτούτου Γκροτόφκσι, καλλιτεχνικός διευθυντής του Teatr ZAR) και Monika Wachowicz (καλλιτεχνική συνεργάτης του Ινστιτούτου Γκροτόφκσι: Four Centres – Body and Space
Jakub Gomtarski (προπονητής και πιστοποιημένος εκπαιδευτής): Martial Partnering
Cezaris Graužinis (σκηνοθέτης): Η μέθοδος της υποκριτικής στην προοπτική του Θεάτρου της Φαντασίας: Μια εισαγωγή
Piotr Gruszczyński (κριτικός θεάτρου και δραματουργός): Dramaturgy- freedom of using texts without abusing them
Nina Hellmuth (καθηγήτρια της Ακαδημίας Δραματικών Τεχνών Ernst Busch του Βερολίνου): Υποκριτική/Αυτοσχεδιασμός
Peter Hussey (σκηνοθέτης και ιδρυτής της Crooked House Theatre Company): Making Magic Realistic Theatre
Armin Kerber (δραματουργός και συγγραφέας): What is a dramaturg?
Aleksandra Kugacz – Semerci (Ηθοποιός, ερμηνεύτρια, συν-ιδρύτρια του Teatr Studio Czykowy): Embodied creation
Felice Ross (σχεδιάστρια φωτισμών): Φωτισμοί για το θέατρο
Robert Schuster (καθηγητής της Ernst Busch του Βερολίνου): Αρχές Σκηνοθεσίας
Andrew Visnivski (σκηνοθέτης, πρώην διευθυντής του M.A. Theatre LAB της R.A.D.A): The Naked Actor
Daniel Wetzel (μέλος των Rimini Protokoll): Θέατρο Ντοκουμέντο16 από τα masterclasses βιντεοσκοπήθηκαν με στόχο να δημιουργηθεί κατάλληλο υλικό για εκπαιδευτική χρήση στο πλαίσιο των μαθημάτων
ΙV. Εποπτεία διπλωματικών εργασιών
Η εποπτεία των διπλωματικών εργασιών του Τμήματος Σκηνοθεσίας συνέβαλε στην βέλτιστη, από εκπαιδευτικής άποψης, αξιοποίηση της εμπειρίας των σπουδαστών/ τριών και στην άρτια παρουσίαση στο τέλος του έτους. Η δράση αφορούσε συνολικά 16 διπλωματικές εργασίες για τις οποίες απαιτήθηκαν 50 ώρες εποπτείας για την κάθε μία.
Οι καθηγητές/τριες που ανέλαβαν την εποπτεία διπλωματικών εργασιών του Τμήματος Σκηνοθεσίας ήταν οι εξής: Ανέστης Αζάς, Ιώ Βουλγαράκη, Σίμος Κακάλας, Ακύλλας Καραζήσης, Νίκος Καραθάνος, Γεωργία Μαυραγάνη, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Αγλαΐα Παππά, Πέτρος Σεβαστίκογλου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Πρόδρομος Τσινικόρης, Αργυρώ Χιώτη.
V. Εκπαιδευτικό Υλικό
Στο πλαίσιο του προγράμματος, ολοκληρώθηκε η δημιουργία εγχειριδίων και νέου εκπαιδευτικού υλικού, ενώ μεταφράστηκαν δύο βιβλία για τις ανάγκες των μαθημάτων.
Τίτλοι εγχειριδίων
1. Όψεις της Υποκριτικής
2. Ιστορία της σκηνοθεσίας στην Ελλάδα: βασικοί σταθμοί
3. Η σύγχρονη φωνητική και μουσική εκπαίδευση των ηθοποιών
4. Χορός και κίνηση στη σύγχρονη εκπαίδευση των ηθοποιών
5. Σκηνική Δραματουργία
6. Δραματολογία, Ιστορία Θεάτρου, Ιστορίας της Λογοτεχνίας
Μεταφράσεις
1. Anatoli Vassiliev: l’art de la composition του Stéphane Poliakov
2. The Director’s Craft: A Handbook for the Theatre της Katie Mitchell
VI. Εκπόνηση Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών
Το τελικό ΑΠΣ διαμορφώθηκε και συντάχθηκε μετά από πολυδιάστατη έρευνα, σε συνεργασία με τους/τις καθηγητές/τριες της Σχολής. Το Πρόγραμμα Σπουδών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου είναι πολυπρισματικό και αποσκοπεί στην υψηλού επιπέδου καλλιτεχνική κατάρτιση των μελλοντικών ηθοποιών και σκηνοθετών. Παράλληλα, συντάχθηκαν σχέδια μαθημάτων για όλα τα έτη της Σχολής που αναφέρονται και στις 26 εβδομάδες διδασκαλίας ανά έτος.
VII. Πιλοτικό Πρόγραμμα Επιμόρφωσης και Απόκτησης Επαγγελματικής Εμπειρίας αποφοίτων στο χώρο εργασίας
Το πιλοτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης, διάρκειας 4 μηνών) και στη συνέχεια το πρόγραμμα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας (5 μήνες) παρείχαν θεωρητική κατάρτιση, γνώσεις σε επαγγελματικό επίπεδο και χορήγηση επιδόματος για τον κάθε ωφελούμενο/η σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου.
Σεμινάρια Επιμόρφωσης
Α. Για Αποφοίτους τμήματος Υποκριτικής:
Κωνσταντίνος Βαλάκας (αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών): Θεωρία και ερμηνεία του αρχαίου δράματος
Κάτια Γέρου (ηθοποιός): Αγγελικές ρήσεις
Λένια Ζαφειροπούλου (λυρική τραγουδίστρια, ποιήτρια και μεταφράστρια) και Τάσος Καραχάλιος (χορευτής, χορογράφος): Κίνηση, φωνή και έμμετρος λόγος ως δραματουργικά εργαλεία
Σίμος Κακάλας (σκηνοθέτης, ηθοποιός): Θεατρική μάσκα
Γιώτα Καλλιμάνη (χορεύτρια, χορογράφος): Σώμα Αντικείμενο
Φιλαρέτη Κομνηνού (ηθοποιός, καθηγήτρια Υποκριτικής, Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ): Αγγελικές Ρήσεις στο Αρχαίο Δράμα
Λυδία Κονιόρδου (ηθοποιός και σκηνοθέτρια): Ερμηνεία ποιητικού μη ψυχολογικού θεάτρου. Από τον Βυσσινόκηπο στον Ίωνα
Γεωργία Μαυραγάνη (σκηνοθέτρια): Βάτραχοι του Αριστοφάνη: Μελετώντας την Αττική Κωμωδία
Θωμάς Μοσχόπουλος (σκηνοθέτης): Κλειδιά και τεχνικές για τη δόμηση και συστημική διερεύνηση ενός ρόλου
Αμαλία Μουτούση (ηθοποιός): Λόγος και Αρχαία Τραγωδία
Άντζελα Μπρούσκου (σκηνοθέτρια, ηθοποιός): Ευμενίδες
Βίκυ Παναγιωτάκη (Διευθύντρια Σπουδών του Alexander Technique Center Athens / ATCA): Μέθοδος Αλεξάντερ
Βασίλης Παπαβασιλείου (σκηνοθέτης και ηθοποιός): Θεατρικότητα
Ελένη Παπάζογλου (αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας, Θεωρίας & Πρόσληψης του Αρχαίου Δράματος, Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ): Φύση και λειτουργία του δραματικού προσώπου στην τραγική δραματουργία, πρόσληψη του αρχαίου δράματος στην Ευρώπη και την Ελλάδα
Εύη Σαουλίδου (ηθοποιός): Άξονες της Ρητορικής στο Αρχαίο Δράμα
Ιωάννα Τουμπακάρη (χορεύτρια, καθηγήτρια πολεμικών τεχνών): Το νύχι του Αετού ή Eagle Claw Kung Fu
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (ηθοποιός, μεταφράστρια και δραματουργός): Υποκριτική στην κάμερα
Κώστας Φιλίππογλου (σκηνοθέτης, ηθοποιός): Σωματικό – Δημιουργικό θέατρο και Αρχαίο δράμα
Λένα Φιλίπποβα (καθηγήτρια Υποκριτικής): Προσωπική Εμπειρία και Υποκριτική- Από τον Κ.Σ. Στανισλάβσκι στον Α.Α. Βασίλιεβ
Μάρθα Φωκά (σκηνογράφος, ενδυματολόγος και μασκοποιός): Η θεατρική μάσκα ως εργαλείο Υποκριτικής και Μεταμόρφωσης
Ταξιάρχης Χάνος (Ηθοποιός): Σωματική προετοιμασία- τεχνική αναπνοής
Γιάννης Χουβαρδάς (σκηνοθέτης): Από το Αρχαίο Δράμα στην Παράσταση
Β. Για Αποφοίτους τμήματος Σκηνοθεσίας:
Stefanie Carp (δραματουργός): Σεμινάριο Δραματουργίας
Ανδρέας Ανδρέου (σκηνοθέτης): Αρχαίο Δράμα/ Σύγχρονες Δραματουργίες
Δημήτρης Γεράρδης (σκηνοθέτης, μοντέρ): Μοντάζ
Χριστίνα Θανάσουλα (σχεδιάστρια φωτισμών): Εισαγωγή στον θεατρικό φωτισμό
Δημήτρης Καμαρωτός (συνθέτης): Χρήση τεχνικών της μουσικής για την ανάπτυξη της σκηνικής δραματουργίας
Ηλίας Κουνέλας (σκηνοθέτης, ηθοποιός): Δίνοντας πρόσωπο στο κοινό ή πώς να σκηνοθετήσεις έναν άρρωστο ηθοποιό
Εμμανουήλ Μανουσάκης (συνθέτης, sound designer): Ηχοτοπία και Σύνθεση ήχου στο Θέατρο – Πολυμεσικές – πολυτεχνικές παραστάσεις
Αλέξανδρος Μιστριώτης (δραματουργός): Για μια σύγχρονη αφήγηση και δραματουργία
Χριστίνα Παπαγιαννούλη (ερευνητικός υπότροφος στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας): Το Διαδικτυακό Θέατρο: Όλος ο Κόσμος μια Σκηνή
Αγγελική Πούλου (δραματουργός, διδάσκουσα τμήματος Ψηφιακών Τεχνών & Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ): Παραστατικές Τέχνες και Ψηφιακά Μέσα
Ακτίνα Σταθάκη (θεατρολόγος, cultural manager): Διεθνείς συνεργασίες, ανταλλαγές, σύνδεση έρευνας και καλλιτεχνικής πράξης
Χρήστος Στέργιογλου (ηθοποιός, σκηνοθέτης, δάσκαλος Υποκριτικής): Τι σημαίνει να είσαι παρών/ούσα επί σκηνής -Αγγελικές ρήσεις
Μανώλης Τσίπος (σκηνοθέτης, συγγραφέας): DasArts Feedback method
Νικολέτα Φιλόσογλου (ηθοποιός, σκηνοθέτρια): Σκηνοθεσία: Σύνδεση με την Αγορά
Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης (σκηνοθέτης, παραγωγός ταινιών): Hand Made Cinema / Βασικές Αρχές σκηνοθεσίας, σεναρίου και παραγωγής
Ταξιάρχης Χάνος (ηθοποιός): Σωματική προετοιμασία- τεχνική αναπνοής
Γ. Συμμετοχές αποφοίτων σε παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου:
Το ακαδημαϊκό έτος 2022- 2023 συμμετείχαν 11 σκηνοθέτες και 19 ηθοποιοί στις εξής παραγωγές:
1. Goodbye, Lindita, σκηνοθεσία: Μάριο Μπανούσι
2. Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα του Τόνυ Κούσνερ, σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
3. Μία Νύχτα στην Επίδαυρο, σύλληψη – σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος
4. Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
5. Τοπογραφία Θανάτου ή ας μην ξεχάσουμε, σκηνοθεσία: Μπρικένα Γκίστο
6. Η σπασμένη στάμνα του Χάινριχ φον Κλάιστ, σκηνοθεσία: Νίκος Χατζόπουλος – Ακύλλας Καραζήσης
7. Δε Φάιναλ Θολούθιον των Κωστάκη Ανάν και Suyako, σκηνοθεσία: Σωτήρης Ρουμελιώτης
8. Τα φώτα της πόλης του Τσάρλι Τσάπλιν, σκηνοθεσία: Αμάλια Μπένετ
9. Οι Προβοκάτορες του Γιάννη Αποσκίτη, σκηνοθεσία: Ορέστης Σταυρόπουλος
10. Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ του Ντμίτρι Ντανίλοφ , σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
VIIΙ. Πρακτική Άσκηση κατά τη διάρκεια των σπουδών (1ο, 2ο, 3ο έτος)
Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών οι σπουδαστές/τριες των τριών πρώτων ετών πραγματοποίησαν πρακτική άσκηση δέκα ημερών σε παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου. To ακαδημαϊκό έτος 2021- 2022 η πρακτική άσκηση υλοποιήθηκε στις παραστάσεις Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη και Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού. Το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 η πρακτική άσκηση πραγματοποιήθηκε στην παράσταση Σφήκες του Αριστοφάνη σε ελεύθερη διασκευή και σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου.
IX. Βάση δεδομένων αποφοίτων
Με στόχο την καλύτερη δικτύωση για τους/τις αποφοίτους με την αγορά εργασίας δημιουργήθηκε μία ελεύθερα προσβάσιμη βάση δεδομένων.
Η δημιουργία της βάσης δεδομένων πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία της Δραματικής Σχολής και έχει στόχο τη σύνδεση με την αγορά εργασίας για τους 180 απόφοιτους/ες των τελευταίων δέκα χρόνων στο πλαίσιο της διαρκώς εξελισσόμενης θεατρικής και ψηφιακής πραγματικότητας. Το μητρώο θα συνδεθεί μελλοντικά και με το e-μαθητολόγιο, διαμορφώνοντας ένα νέο εκπαιδευτικό και επαγγελματικό εργαλείο για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Χ. Εκπαιδευτικά ταξίδια
Για πρώτη φορά οι σπουδαστές/τριες της Δραματικής Σχολής του Εθνικού ταξίδεψαν τον Σεπτέμβριο του 2022 στο Βρότσλαβ της Πολωνίας για να συμμετάσχουν σε Residency που οργανώθηκε από το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι. Οι τριτοετείς σπουδαστές και σπουδάστριες της Σχολής παρακολούθησαν σειρά σεμιναρίων, masterclasses, παρουσιάσεων και προβολών.
Τον Ιούλιο του 2022 οι σπουδαστές/τριες επισκέφτηκαν την Επίδαυρο με αφορμή τις παραστάσεις Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη και Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού. Το ταξίδι είχε εκπαιδευτικό χαρακτήρα με επισκέψεις στο μουσείο και στους χώρους του Αρχαίου Θεάτρου.
Τον Ιούλιο του 2023 οι σπουδαστές/τριες παρακολούθησαν την παράσταση Φιλοκτήτης του Χρήστου Οικονόμου στη Μικρή Επίδαυρο (εμπνευσμένο από το έργο του Σοφοκλή) και Βατράχια του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία της Έφης Μπίρμπα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
ΧΙ. Αναβάθμιση Βιβλιοθήκης
Στο πλαίσιο του Προγράμματος, αναπτύχθηκε ένα αναλυτικό πλάνο εκσυγχρονισμού της Βιβλιοθήκης της Δραματικής Σχολής. Ψηφιοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό, εξασφαλίστηκε πρόγραμμα βιβλιοθηκονομίας και πραγματοποιήθηκε έρευνα δεδομένων και ψηφιακών βιβλιοθηκών. Προχώρησε η ένταξη της Σχολής σε δίκτυα βιβλιοθηκών (πανεπιστημίων και άλλων σχολών), η βελτίωση της οργάνωσης της βιβλιοθήκης με κατάλληλο βιβλιοθηκονομικό σύστημα και η δημιουργία γρήγορων προσβάσεων σε δωρεάν περιοδικά ή καλλιτεχνικά fora σε μορφή λίστας ή προτεινόμενου καταλόγου. Η Βιβλιοθήκη ενισχύθηκε με 2.000 νέους τίτλους βιβλίων.
Συνεργάτες
Υπεύθυνοι συντονισμού της Πράξης «Αναβάθμιση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος: «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ 2014-2020
Γιάννης Παναγόπουλος (ηθοποιός, σκηνοθέτης, καθηγητής υποκριτικής, υπ. διδάκτωρ Θεατρικών Σπουδών)
Όλγα Γρατσανίτη (Θεατρολόγος/ Πολιτιστική Διαχείριση)
Υπεύθυνοι/ες για την εκπόνηση της Διεπιστημονικής Μελέτης
Ελένη Γούλη (Δρ. Θεατρολογίας)
Αναστάσιος Αγγελόπουλος (PhD Θεατρολόγος, σκηνοθέτης)
Κατερίνα Καρρά (Δρ. Θεατρολογίας, ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ)
Υπεύθυνοι/ες για τις εκπαιδευτικές διαστάσεις του έργου
Αναστάσιος Αγγελόπουλος
Κατερίνα Καρρά
Υπεύθυνη για την αξιολόγηση της Πράξης
Ελένη Γούλη
Ειδικοί/ες για γνωμοδότηση
Ειδικός γνωμοδότησης για τα μαθήματα Υποκριτικής
Δημήτρης Ήμελλος (ηθοποιός)
Ειδικός γνωμοδότησης για τα μαθήματα Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας
Andrew Visnevski (σκηνοθέτης, πρώην διευθυντής του M.A. Theatre LAB της R.A.D.A)
Ειδικός γνωμοδότησης για το τμήμα Σκηνοθεσίας και για οργανωτικά-διοικητικά θέματα
Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης (σκηνοθέτης, διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών)
Ειδική γνωμοδότησης για τα μαθήματα κινησιολογίας και χορού
Βίκυ Μαραγκοπούλου (χορεύτρια και καθηγήτρια χορού)
Ειδικός γνωμοδότησης για τα μαθήματα φωνής
Κωνσταντίνος Θωμαΐδης (μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής στο Department of Drama, College of Humanities, University of Exeter)
Ειδική γνωμοδότησης για τα μαθήματα κινησιολογίας και χορού
Βίκυ Μαραγκοπούλου (χορεύτρια και καθηγήτρια χορού)
Ειδικός γνωμοδότησης για τα μαθήματα φωνής
Κωνσταντίνος Θωμαΐδης (μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής στο Department of Drama, College of Humanities, University of Exeter)
Υπεύθυνος για το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Αναστάσιος Αγγελόπουλος
Υπεύθυνος για τις νομικές διαστάσεις του έργου
Εμμανουήλ Eλευθερόγλου (Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω, Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Βιβλιοθηκονόμος
Γιώργος Κατσαμάκης
Θεατρολόγοι για την καταγραφή των masterclasses
Αντιγόνη Νέτα, Αγαθή Κοντού , Μαρίνα Μέργου
Εταιρία για βιντεοσκόπηση και μοντάζ masterclasses
ΕΡΜΗΣ Productions
Συγγραφείς και επιμελητών των εγχειριδίων
Γεωργία Αχιλλεοπούλου, Ανδρεας Βαφιάς, Θανος Βόβολης, Ιώ Βουλγαράκη, Κωνσταντίνα Γεωργακάκη, Χαράλαμπος Γωγιός, Ελένη Ζαφειροπούλου, Κωνσταντίνος Θωμαΐδης, Άρης Ιωάννης, Γρηγόρης Ιωαννίδης, Δημήτρης Καμαρωτός, Ρηνιώ Κυριαζή, Αικατερίνη Κωνσταντινάκου, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, Ίρις-Ελευθερία Νικολάου, Μελίνα Παιονίδου, Κωνσταντίνα Πιτσιάκου, Ευφροσύνη Ρηγοπούλου, Μανώλης Σειραγάκης, Κυριακή Σελιώνη, Ερασμία Σταυροπούλου, Άννα Τζάκου, Στεριανή Τζιντζιλώνη, Αθηνά Τρέβλια, Ελένη Τριανταφυλλοπούλου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Λένα Φιλίπποβα, Νίκος Χατζόπουλος
Μεταφράστριες εγχειριδίων
Εβίτα Λύκου
Κατασκευή και Σχεδιασμός ιστοσελίδας
Intraway
Υπεύθυνη περιεχομένου ιστοσελίδας και βάσης δεδομένων
Ηλέκτρα Ζαργάνη
Λογιστές
Ιωάννης Φλιάκος, Θάνος Τσελεπάκης